Betalende offertes: geen drempel maar filter

Daily business: je krijgt de vraag om een offerte op te maken voor je diensten.

Een warme lead waarin je graag tijd investeert, meedenkt, of een eerste inschatting maakt,…

En dan hoor je niets meer. Een verloren offerte.

Of je krijgt meer en meer dat gevoel dat ze bij jou een offerte opvragen omdat ze “er drie moeten hebben ter vergelijking”.

Een offerte is geen vrijblijvende denkoefening

Wat vaak wordt vergeten: een goede offerte is geen automatisch document.

Zeker bij maatwerk, advies of strategische diensten betekent een offerte vaak ook:

              •           analyse van de vraag

              •           inschatting van risico’s

              •           uitwerking van een aanpak

              •           en soms al een eerste vorm van advies

Dat is waardecreatie.

En waarde heeft een prijs.

Steeds meer ondernemers stellen zich dan ook terecht de vraag:

“Moet ik mijn offertes niet (deels) betalend maken?”

Want in de praktijk kan je met een betalende offerte nagaan wie echt geïnteresseerd is (en dus ook niet afhaakt) en wie “gewoon wat prijzen verzamelt”. Op die manier behoudt jij controle over je tijd, kennis en positionering.

Belangrijk is wel hoe je dit aanpakt door klantvriendelijk te zijn maar toch professioneel je meerwaarde te laten kennen.

Is dat wel klantvriendelijk?

Je betalende offerte hoeft niet betalend te blijven. Je kan ervoor kiezen om nadien jouw offertevergoeding te verrekenen indien ze jouw offerte uiteindelijk wel kiezen. Kiezen ze uiteindelijk niet voor jouw offerte, dan is jouw effort op zijn minst vergoed.

Maar hoe pak je dit correct en professioneel aan?

Spoiler alert: een loutere vermelding op je offerte dat deze betalend is, is niet voldoende.

Hoe pak je dat dan wel aan? 

Via een helder stappenplan en toepasbaar advies adviseer ik je hoe je het wel correct kan implementeren.

Voor € 99 excl. btw krijg je:

  • juridische analyse 
  • een helder stappenplan
  • voorbeeldclausules 
  • praktische tips om dit commercieel correct te communiceren.

Kortom, geen theoretische uiteenzetting, wel een bruikbare leidraad die je meteen kan toepassen.

>> Link naar webshop.

Leave a Comment